You are here

Posted: 
2024-03-28
Job Type: 
Full Time
Employment length: 
Permanent
Language requirements: 
English
Education requirements: 
College/CEGEP
Job experience: 
1 year to less than 2 years
Job industry: 
Education
Job Location: 
Gatineau

Directeur/directrice des cours dt

Temporaire, t 2024

Lieu: coles secondaires Symmes Junior & D'Arcy McGee Nous, la commission scolaire de Western Quebec, reconnaissons que les terres sur lesquelles nous vivons, apprenons et travaillons sont le territoire traditionnel non cd des peuples algonquins Anishinaabe. Nous les remercions de partager ces terres et nous nous engageons, en tant qu'organisation, en tant qu'ducateurs et en tant qu'individus, entretenir une relation continue qui reconnat et respecte les terres, les traditions et la culture du peuple Anishinaabe. La Commission scolaire Western Qubec s'engage btir une communaut ducative ayant pour objectif commun de raliser le potentiel de tous nos lves en cultivant un solide corps de soutien et l'excellence professionnelle, pdagogique et administrative. Nous encourageons donc les candidatures des Autochtones, ainsi que celles des autres groupes racialiss, des personnes vivant avec un handicap, des personnes de confession religieuse et des minorits de genre. En tant qu'organisation, nous nous efforons d'embaucher des personnes qui refltent les communauts que nous servons, et qui pratiquent l'amour de l'apprentissage tout au long de la vie, le travail d'quipe et l'thique professionnelle la plus leve. Nos efforts pour obtenir une main-d'uvre diversifie qui contribue un environnement de travail culturellement sr comprennent la mise en place de pratiques d'emploi proactives afin d'aborder les barrires systmiques et d'liminer les obstacles l'embauche et la rtention de personnes qualifies.

Nature du travail

La Commission scolaire Western Qubec est la recherche d'un leader pdagogique dynamique et dvou pour occuper le poste de directeur des cours dt. Le poste comporte la responsabilit de la gestion, tant sur le plan administratif que pdagogique, de la qualit des services ducatifs et de tous les programmes et ressources visant favoriser la russite ducative de tous les lves, conformment la Loi sur l'instruction publique et aux responsabilits dfinies par la commission scolaire. Le directeur favorise la collaboration entre le personnel, les lves et les parents/tuteurs afin que chaque lve reoive une ducation de haute qualit dans un environnement sr, quitable et compatissant. Cet emploi comporte notamment lexercice des responsabilits suivantes :En matire pdagogique et ducative valuer les besoins de l'cole et dfinir les objectifs spcifiques de l'cole, en tenant compte des dispositions lgales ainsi que des objectifs, des politiques et des rglements de la commission scolaire.

Coordonner les activits d'enseignement de l'cole et organiser l'valuation des examens.

Organiser et planifier les activits des enseignants et du personnel de soutien pour les cours d't.

Veiller ce que les conditions spciales d'examen soient mises en place en suivant les plans d'ducation individuels.

Produire un rapport sur le taux de russite des lves aux cours d't.

En matire de gestion des ressources humaines, financires, matrielles et informationnelles Dterminer les besoins en personnel des cours d't et en informer la commission scolaire.

Grer, superviser, valuer le personnel et dterminer ses tches et responsabilits conformment aux dispositions des conventions collectives et des rglements et s'acquitter en particulier des tches suivantes : participer au recrutement et la slection du personnel

superviser la gestion du remplacement du personnel absent.

appliquer les rgles et les normes en matire de sant et de scurit au travail.

Prparer et grer le budget de l'cole.

Grer les ressources matrielles de l'cole et coordonner l'environnement de l'cole pour les services de construction et d'entretien.

Superviser le dveloppement, l'implantation et la mise jour des ressources informationnelles.

Servir d'intermdiaire entre l'quipe de l'cole et les services de la commission scolaire.

Assumer toute autre responsabilit compatible avec la fonction qui peut lui tre confie par le directeur de l'ducation.Le directeur des cours dt doit possder : Leadership ducatif Promouvoir un environnement d'apprentissage scuritaire pour le personnel et les lves.

Comprendre les donnes et les initiatives relatives aux performances des lves.

Exprience et russite dans l'optimisation de l'exprience d'apprentissage pour les enfants, y compris ceux qui ont des besoins particuliers et des problmes de comportement.

Connatre les technologies actuelles et les mdias sociaux et leurs implications dans la salle de classe, ainsi que les avantages de leur utilisation pour promouvoir l'cole au sein de la communaut.

Comptences en matire de gestion Solides comptences en matire d'organisation et de gestion du temps.

Matrise de la gestion fiscale et de l'affectation des ressources.

Dlguer efficacement, fixer des paramtres et des mesures de responsabilit.

Crer et maintenir une quipe cole solide comprenant le personnel, les tudiants et les parents.

Promouvoir le fonctionnement efficace des cours d't.

tablir, mettre en uvre et maintenir des politiques scolaires claires, quitables et cohrentes.

Communiquer efficacement avec la commission scolaire et se conformer ses politiques.

Comprendre et appliquer les principes d'galit et d'quit dans la prise de dcision.

Comptences interpersonnelles tre un leader inspirant et un modle pour le personnel et les lves, avec une approche quilibre de la vie scolaire.

tre accessible au personnel, aux lves et aux parents.

Faire preuve de compassion l'gard du personnel, des lves et des parents.

tre capable d'tablir de solides relations de travail avec le personnel.

Faciliter les relations avec les lves, le personnel et les parents.

Avoir des comptences en matire de mdiation et d'excellentes capacits de rsolution des problmes.

Encourager et reconnatre systmatiquement les efforts et les ralisations des autres.

tre visible dans l'cole et interagir rgulirement avec les lves.

Guider et motiver une quipe diversifie d'ducateurs vers l'excellence en matire d'enseignement diffrenci et inspirer le leadership au sein du personnel et des lves.

tre l'aise pour travailler avec les familles et tous les organismes ou professionnels extrieurs.

Qualifications minimales requises Baccalaurat en sciences de lducation ou grade universitaire de 1er cycle dans un champ dtudes appropri sanctionnant un programme dtudes universitaires dune dure minimale de trois ans ou occuper un emploi de hors-cadre ou de cadre, dont les qualifications minimales exigent de dtenir un grade universitaire de 1er cycle, dans une commission scolaire ou doccuper un emploi de directeur adjoint dcole.

Huit annes dexprience pertinente.

Autorisation permanente dEnseigner dlivre par le ministre. Autres exigences Connaissance du Programme d'tudes de l'ducation du Qubec, de la Loi sur l'instruction publique, du Rgime pdagogique et des politiques de la commission scolaire.

Bilinguisme - franais et anglais.

Conditions de travail Le poste est rgi par le Rglement sur certaines conditions d'emploi des cadres des commissions scolaires.

Le salaire annuel est bas sur l'effectif des cours d't. chelon 7 [84 101 $ 112 133 $] ou chelon 8 [89 987 $ 119 980 $].

Comment postuler

Envoyez votre lettre de motivation, votre curriculum vitae et tout autre document pertinent saitken@wqsb.qc.ca.Date limite de dpt des candidatures

Le 5 avril 2024, 16 heures.

Seuls les candidats retenus pour une entrevue seront contacts.Date de dbut prvue

dterminer.

Principal - Summer School

Temporary, Summer 2024 Location: Symmes Junior & D'Arcy McGee High Schools We, the Western Quebec School Board, acknowledge that the lands upon which we live, learn, and work are the traditional unceded territory of the Algonquin Anishinaabe peoples. We thank them for sharing these lands and commit, as an organization, as educators and as individuals, to an ongoing relationship that recognizes and respects the lands, traditions, and culture of the Anishinaabe people. The Western Quebec School Board is committed to building an educational community with the common purpose to realize the potential of all our students by cultivating a strong corps of support, professional, teaching, and administrative excellence. We, therefore, encourage applications from Indigenous people, as well as from other racialized people groups, persons living with a disability, people of religious faith, and gender minorities. As an organization, we strive to hire individuals who reflect the communities we serve, and who embody and practice a love of life-long learning, teamwork, and the highest professional ethics. Our efforts to achieve a diverse workforce that contributes to a culturally safe working environment include establishing proactive employment practices to address systemic barriers and removing obstacles to hiring and retaining qualified people.Nature of the Work

The Western Qubec School Board is seeking a dynamic and dedicated educational leader to be the principal of the summer school. The position entails responsibility for the management, from both the administrative and pedagogical aspects, of the quality of educational services and of all the programs and resources to foster the educational success of all students in accordance with the Education Act and the responsibilities defined by the school board. The principal will foster collaboration between staff, students and parents/guardians ensuring that each student receives a high-quality education in a safe, fair and compassionate environment. In general, this position includes the following responsibilities: Instructional and education matters Evaluate the needs of the summer school and define the specific objectives of the school, taking into account legal provisions as well as the objectives, policies and by-laws of the school board.

Coordinate teaching activities of the summer school and organize the evaluation of examinations.

Organize and schedule the activities of teachers and support staff for summer school.

Ensure special exam conditions are put in place by following Individual Education Plans.

Produce a report of the success rates of students in summer school. Management of human, financial, material and information resources Determine the staffing needs of the summer school and inform the school board. Manage, supervise and evaluate staff, determine their duties and responsibilities in accordance with the provisions of the collective agreements and regulations and perform in particular the following duties: participate in the recruitment and selection of staff.

oversee the management of the replacement of absent staff.

apply the rules and standards governing occupational health and safety.

Prepare and administer the summer school budget.

Manage the material resources of the summer school and coordinate the schools environment for building and maintenance services.

Oversee the development, implementation, and update of information resources.

Act as an intermediary between the school team and the departments of the school board.Assume any other responsibility compatible with the function that may be assigned to him or her by the Director of Education.The principal of the summer school must have:

Educational Leadership Promote a safe learning environment for both staff and students.

Understand student performance data and initiatives.

Demonstrated experience and success in optimizing the learning experience for children including those with special needs and behaviour challenges.

Be familiar with current technology and social media and their implications in the classroom, as well as the benefits of their use to promote the school within the community. Management skills

Strong organizational and time management skills.

Proficiency in fiscal management and allocation of resources.

Delegate effectively, set parameters and measures of accountability.

Build and maintain a strong team environment which includes staff, students and parents.

Promote the effective operations of the summer school.

Establish, implement, and maintain clear, fair and consistent school policies.

Communicate effectively with the School Board and comply with school board policies.

Understand and apply the principles of equality and equity in decision-making.Interpersonal Skills Be an inspiring leader and role model for staff and students, with a balanced approach to school life.

Be approachable to the staff, students and parents.

Be compassionate towards staff, students and parents.

Ability to establish strong working relationships with staff.

Facilitate relationships with students, staff, parents.

Have mediation skills with excellent problem-solving abilities.

Consistently encourage and acknowledge the efforts and achievements of others.

Be visible in the school and interact with students on a regular basis.

Guide and motivate a diverse team of educators towards excellence in differentiated instruction, and inspire leadership in staff and students.

Be comfortable working with families and any external agencies or professionals which are involved with a student.

Minimum Required Qualifications A bachelors degree in education or an undergraduate degree in a relevant field of study certifying a minimum of three-year university program or hold a senior executive or a senior staff position in a school board for which an undergraduate degree is required under the minimum qualifications or hold a position of vice-principal.

Eight years of relevant experience.

A permanent teaching licence issued by the Minister. Other requirements Knowledge of the Qubec Education Program of Studies, the Education Act, the Basic School Regulations and the WQSB Policies.

Bilingualism - French and English. Working Conditions The position is governed by the Regulation Respecting Certain Conditions of Employment of Senior Staff of School Boards.

Annual salary based on the summer school population. Step 7 [$84,101 to $112,133] or Step 8 [$89,987 to $119,980].

How to Apply

Send your cover letter, resume and any other pertinent documents to saitken@wqsb.qc.ca.Deadline to Apply

April 5, 2024, 4:00 p.m.

Only those candidates chosen for interviews will be contacted.Expected Start Date

To be determined.