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Posted: 
2024-04-16
Job Type: 
Full Time
Employment length: 
Permanent
Language requirements: 
English
Education requirements: 
College/CEGEP
Job experience: 
1 year to less than 2 years
Job industry: 
Education
Job Location: 
Gatineau

Agente ou Agent de service social

Surnumraire temps partiel (50%)

Pontiac Continuing Education Centre/Western Quebec Career Centre

Dpartement de l'ducation des adultes et de la formation professionnelle

propos de la Commission scolaire Western Qubec

Western Qubec est une commission scolaire anglophone dvoue au dveloppement personnel et la prparation professionnelle de ses lves. Les enseignantes, enseignants et le personnel se vouent tous l'excellence acadmique, et un enseignement de qualit qui encourage le dveloppement social, motionnel et moral. Western Qubec respecte et promeut les droits et les responsabilits de chaque individu tout en privilgiant un apprentissage ax sur l'lve dans un environnement scuritaire et sain. Les parents et les communauts sont considrs comme des partenaires qui collaborent lenrichissement de nos programmes et latteinte dobjectifs.

Les 31 coles et centres denseignement aux adultes de Western Qubec offrent lenseignement de langue anglaise aux lves admissibles sur un territoire immense et diversifi qui couvre les rgions de lOutaouais, de Pontiac et de lAbitibi-Tmiscamingue. Les diffrences culturelles sont mises en valeur et clbres dans notre population tudiante par des programmes dimmersion franaise, des vnements pour et par les Premires Nations, et par dautres activits et initiatives tudiantes.

Nature du travail

Lemploi dagente ou agent de service social comporte plus spcifiquement la prvention, la promotion, le dpistage, le soutien et lintervention auprs des lves et des groupes dlves qui vivent ou qui sont susceptibles de vivre des difficults dordre affectif, familial, social, ou scolaire, dans le but de favoriser le dveloppement optimal de llve et de rtablir son fonctionnement social en interaction avec son environnement. Quelques attributions caractristiques Lagente ou lagent de service social contribue au dpistage et la reconnaissance des lves vivant des difficults, et ce, dans une optique de prvention et dintervention; elle ou il planifie et effectue des entrevues, procde des observations, recueille auprs des intervenantes et intervenants scolaires ou externes ou des parents des renseignements pertinents et participe l'analyse des donnes et l'identification de la nature de la problmatique.

Elle ou il participe avec lquipe multidisciplinaire llaboration, la ralisation et la rvision du plan dintervention de llve en tenant compte du contexte personnel, familial, scolaire et social pour laider surmonter ses difficults, maintenir et dvelopper sa motivation scolaire; elle ou il collabore avec les autres membres de lquipe la concertation et la coordination des interventions, et lvaluation de latteinte des objectifs.

Elle ou il conseille et soutient les enseignantes et enseignants et les autres intervenantes et intervenants scolaires afin de mieux rpondre aux besoins de llve et son encadrement scolaire pour lui permettre de poursuivre son cheminement et sengager sur la voie de la russite.

Elle ou il effectue des rencontres de relation daide individuelle auprs de llve et des rencontres de groupe, assure le suivi de la relation daide auprs des parents; elle ou il peut diriger llve ou ses parents vers les ressources appropries la situation et aux besoins; elle ou il collabore avec les reprsentantes et reprsentants dorganismes partenaires.

Elle ou il participe llaboration, la promotion et lanimation de programmes de dpistage, de sensibilisation et de prvention sur des sujets relis aux problmatiques vcues par les jeunes.

Elle ou il conseille le personnel dencadrement, rdige des rapports dexpertise, dvolution de la situation et des bilans et fait les recommandations appropries pour soutenir la prise de dcision.

Elle ou il peut tre appel intervenir pour aider dsamorcer des situations de crise ou durgence et proposer des pistes de solution.

Elle ou il prpare et assure la mise jour des dossiers selon les rgles dfinies par la commission scolaire; elle ou il rdige des notes volutives ou des rapports dtape, de fin de processus et de suivi de ses interventions.

Qualifications requises Diplme universitaire terminal de premier cycle dans un champ de spcialisation appropri, notamment en service social. Conditions de travail Le poste est rgi par la convention collective entre le CPNCA et la FPPE (Fdration des professionnels de l'ducation du Qubec).

Salaire annuel de 49 456 $ 87 626 $, en fonction des qualifications, de la scolarit et de l'exprience.

Date d'entre en fonction : le 1 juillet 2024. Date de fin : le 30 juin 2025. Vacances annuelles : 35 jours ( 100%). Jours de congs sociaux. Rgime de retraite. Assurances collectives. Programme d'aide aux employs. quilibre entre vie professionnelle et vie prive (horaires flexibles).

Comment postuler

Les candidatures doivent tre soumises par l'intermdiaire de Apply To Education https://westernquebec.ca/resources/careers/Date limite pour postuler

Le 24 avril 2024, 16h.

Seuls les candidats retenus pour un entretien seront contacts.

Nous, la commission scolaire de Western Quebec, reconnaissons que les terres sur lesquelles nous vivons, apprenons et travaillons sont le territoire traditionnel non cd des peuples algonquins Anishinaabe. Nous les remercions de partager ces terres et nous nous engageons, en tant qu'organisation, en tant qu'ducateurs et en tant qu'individus, entretenir une relation continue qui reconnat et respecte les terres, les traditions et la culture du peuple Anishinaabe.La Commission scolaire Western Qubec s'engage btir une communaut ducative ayant pour objectif commun de raliser le potentiel de tous nos lves en cultivant un solide corps de soutien et l'excellence professionnelle, pdagogique et administrative. Nous encourageons donc les candidatures des Autochtones, ainsi que celles des autres groupes racialiss, des personnes vivant avec un handicap, des personnes de confession religieuse et des minorits de genre. En tant qu'organisation, nous nous efforons d'embaucher des personnes qui refltent les communauts que nous servons, et qui pratiquent l'amour de l'apprentissage tout au long de la vie, le travail d'quipe et l'thique professionnelle la plus leve. Nos efforts pour obtenir une main-d'uvre diversifie qui contribue un environnement de travail culturellement sr comprennent la mise en place de pratiques d'emploi proactives afin d'aborder les barrires systmiques et d'liminer les obstacles l'embauche et la rtention de personnes qualifies.

Social Service Officer

Supernumerary Part-time (50%)

Pontiac Continuing Education Centre/Western Quebec Career Centre

Department of Adult Education and Vocational Training

About the Western Qubec School Board

Western Qubec is an English school board dedicated to developing lifelong learners who contribute to society and are prepared for their future. All teachers and staff are committed to academic excellence and the provision of quality education which encourages social, emotional and moral development. Western Qubec respects and promotes the rights and responsibilities of every individual while maintaining a student-centred, safe and healthy learning environment. Parents and communities are valued as collaborative partners in enriching programs and achieving goals.

Western Qubecs 31 schools and centres provide English-language education to eligible students over an immense and diverse territory which covers the Outaouais, Pontiac and Abitibi-Tmiscamingue regions. Cultural differences are valued and celebrated within our student population through French-Immersion programs, First Nations events and student initiatives and activities.Nature of the Work

The position of social service officer encompasses, in particular, responsibility for prevention, promotion, screening, support and intervention activities with students and groups of students experiencing or likely to experience emotional, family, social or school problems in order to foster the student's optimal development and restore his or her social functioning in interaction with his or her environment.Some characteristic duties: The social service officer contributes to the screening and identification of students experiencing problems, using an approach focussing on prevention and intervention; he or she plans and conducts interviews, makes observations, gathers pertinent information from school or external resources or parents and participates in analyzing data and in determining the nature of the problem.

He or she works with a multidisciplinary team to draw up, implement and review a students individualized education plan, while taking into account the personal, family, school and social context to help him or her overcome his or her problems as well as to develop and maintain his or her motivation in school; he or she works with other team members to ensure concerted and coordinated interventions and assess the achievement of objectives.

He or she provides advice and support to teachers and to other school resources to better meet the students needs and to provide necessary support and supervision to ensure the students progress and success in school.

He or she conducts individual or group counselling sessions with students and ensures follow-up with parents; he or she may refer the student or his or her parents to resources appropriate to the situation and needs; he or she works with representatives of partner organizations.

He or she participates in the preparation, promotion and delivery of screening, awareness-building and prevention programs on topics related to the problems experienced by youths.

He or she advises management staff, prepares expertise, progress and end-of-process reports and formulates appropriate recommendations to support decision making.

He or she may be called upon to help defuse crisis or emergency situations and to recommend solutions.

He or she prepares and updates files according to the rules defined by the school board; he or she prepares progress notes or reports as well as end-of-process and follow-up reports on his or her interventions.

Qualifications Required A bachelor's degree in an appropriate specialty, notably social work

Working Conditions The position is governed by the collective agreement between CPNCA and FPPE (Federation of Educational Professionals of Qubec).

Annual salary from $ 49,456, to $ 87,626, based on qualifications; schooling; experience. Start Date: July 1, 2024 End Date: June 30, 2025 Vacation: 35 days (at 100% workload). Special leave days. Pension plan. Group insurance program. Employee assistance program. Work-life balance (flexible hours). How to Apply

Applications must be submitted through Apply To Education https://westernquebec.ca/resources/careers/Deadline to Apply

April 24, 2024, 4:00 p.m.

Only those candidates chosen for interviews will be contacted.

We, the Western Quebec School Board, acknowledge that the lands upon which we live, learn, and work are the traditional unceded territory of the Algonquin Anishinaabe peoples. We thank them for sharing these lands and commit, as an organization, as educators and as individuals, to an ongoing relationship that recognizes and respects the lands, traditions, and culture of the Anishinaabe people. The Western Quebec School Board is committed to building an educational community with the common purpose to realize the potential of all our students by cultivating a strong corps of support, professional, teaching, and administrative excellence. We, therefore, encourage applications from Indigenous people, as well as from other racialized people groups, persons living with a disability, people of religious faith, and gender minorities. As an organization, we strive to hire individuals who reflect the communities we serve, and who embody and practice a love of life-long learning, teamwork, and the highest professional ethics. Our efforts to achieve a diverse workforce that contributes to a culturally safe working environment include establishing proactive employment practices to address systemic barriers and removing obstacles to hiring and retaining qualified people.