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Posted: 
2024-06-20
Job Type: 
Full Time
Employment length: 
Permanent
Language requirements: 
English
Education requirements: 
College/CEGEP
Job experience: 
1 year to less than 2 years
Job industry: 
Education
Job Location: 
Gatineau

Conseillre ou Conseiller pdagogique

Franais langue seconde littracie et alphabtisation

Projet spcial - Surnumraire, 50%

Dpartement des ressources ducatives

propos de la Commission scolaire Western Qubec

Western Qubec est une commission scolaire anglophone dvoue au dveloppement personnel et la prparation professionnelle de ses lves. Les enseignantes, enseignants et le personnel se vouent tous l'excellence acadmique, et un enseignement de qualit qui encourage le dveloppement social, motionnel et moral. Western Qubec respecte et promeut les droits et les responsabilits de chaque individu tout en privilgiant un apprentissage ax sur l'lve dans un environnement scuritaire et sain. Les parents et les communauts sont considrs comme des partenaires qui collaborent lenrichissement de nos programmes et latteinte dobjectifs.

Les 31 coles et centres denseignement aux adultes de Western Qubec offrent lenseignement de langue anglaise aux lves admissibles sur un territoire immense et diversifi qui couvre les rgions de lOutaouais, de Pontiac et de lAbitibi-Tmiscamingue. Les diffrences culturelles sont mises en valeur et clbres dans notre population tudiante par des programmes dimmersion franaise, des vnements pour et par les Premires Nations, et par dautres activits et initiatives tudiantes.

Nature du travail

Lemploi de conseillre ou conseiller pdagogique comporte plus spcifiquement des fonctions de conseil et soutien auprs des intervenantes et intervenants des tablissements scolaires et des services ducatifs relativement la mise en oeuvre, au dveloppement et lvaluation des programmes dtudes, la gestion de classe et la didactique.Quelques attributions caractristiques La conseillre ou le conseiller pdagogique collabore la ralisation du projet ducatif et des projets particuliers des tablissements; elle ou il participe llaboration, la mise en oeuvre et lvaluation de leur projet ducatif tout en respectant les encadrements ducatifs et administratifs, tant au niveau des tablissements que de la commission scolaire.

Elle ou il collabore limplantation des programmes dtudes et de formation, conseille les enseignantes et enseignants et la direction relativement linterprtation de ces programmes, conoit et anime des ateliers et des sessions de formation sur les lments du programme; elle ou il collabore llaboration de situations dapprentissage et soutient lexprimentation en classe.

Elle ou il conseille et soutient les enseignantes et enseignants sur une base individuelle et collective pour appuyer laction quotidienne; elle ou il conoit ou slectionne et anime les activits de formation et dinstrumentation pour des besoins dadaptation, dinnovation et de dveloppement pdagogique.

Elle ou il instrumente les enseignantes et enseignants sur lvaluation des apprentissages; elle ou il les accompagne dans la conception, llaboration ou ladaptation doutils dvaluation.

Elle ou il peut tre appel participer avec lquipe multidisciplinaire llaboration et la rvision du plan dintervention de llve handicap ou qui prsente des difficults dadaptation ou dapprentissage; elle ou il participe au choix des objectifs et des moyens dintervention.

Elle ou il participe avec les enseignantes et enseignants llaboration et la mise en oeuvre de stratgies et projets visant aider les lves qui prsentent ou qui sont susceptibles de prsenter des difficults dadaptation ou dapprentissage.

Elle ou il conseille le personnel dencadrement, enseignant et professionnel sur des questions relatives aux programmes de perfectionnement du personnel, planifie ces programmes et en value les rsultats.

Elle ou il analyse et conseille sur la slection de matriel didactique, matriel complmentaire, dquipement, logiciels et progiciels pertinents; elle ou il conseille sur lamnagement des locaux.

Elle ou il conseille les intervenantes et intervenants scolaires sur les moyens dintgration des technologies lenseignement; elle ou il collabore la ralisation de projets qui vont dans ce sens; elle ou il labore et anime des ateliers de formation et dinformation sur les lments du programme dintgration des technologies.

Elle ou il collabore avec les autres intervenantes et intervenants du milieu scolaire, les organismes partenaires et le ministre de lducation.

En outre, la conseillre ou le conseiller pdagogique en formation gnrale des adultes et en formation professionnelle contribue la visibilit de la commission scolaire auprs des partenaires socio-conomiques et tablit un plan de promotion en consquence.

Elle ou il rencontre les reprsentantes et reprsentants de diverses entreprises afin de dvelopper conjointement des programmes de formation rpondant aux besoins de lentreprise et de son personnel; elle ou il prpare des protocoles dentente et des offres de services.

Elle ou il participe lorganisation des programmes dalternance travail-tudes, des stages en entreprise et des visites en industrie; elle ou il soutient les enseignantes et enseignants concerns; elle ou il informe et conseille les employeurs.Qualifications requises Diplme universitaire terminal de premier cycle dans un champ de spcialisation appropri, lemploi, notamment en ducation. Conditions de travail Date de dbut : le 12 aot 2024

Date de fin : le 30 juin 2025

Le poste est rgi par la convention collective entre le CPNCA et la FPPE (Fdration des professionnels de l'ducation du Qubec).

Salaire annuel de 53 876 $ 95 479 $, en fonction des qualifications, de la scolarit et de l'exprience.

Vacances annuelles : 35 jours.

Jours de congs sociaux.

Rgime de retraite. Assurances collectives.

Programme d'aide aux employs.

quilibre entre vie professionnelle et vie prive (horaires flexibles). Comment postuler

Les candidatures doivent tre soumises par l'intermdiaire de Apply To Education https://westernquebec.ca/resources/careers/Date limite pour postuler

Le 26 juin 2024, 16h.

Seuls les candidats retenus pour un entretien seront contacts.

Nous, la commission scolaire de Western Quebec, reconnaissons que les terres sur lesquelles nous vivons, apprenons et travaillons sont le territoire traditionnel non cd des peuples algonquins Anishinaabe. Nous les remercions de partager ces terres et nous nous engageons, en tant qu'organisation, en tant qu'ducateurs et en tant qu'individus, entretenir une relation continue qui reconnat et respecte les terres, les traditions et la culture du peuple Anishinaabe.La Commission scolaire Western Qubec s'engage btir une communaut ducative ayant pour objectif commun de raliser le potentiel de tous nos lves en cultivant un solide corps de soutien et l'excellence professionnelle, pdagogique et administrative. Nous encourageons donc les candidatures des Autochtones, ainsi que celles des autres groupes racialiss, des personnes vivant avec un handicap, des personnes de confession religieuse et des minorits de genre. En tant qu'organisation, nous nous efforons d'embaucher des personnes qui refltent les communauts que nous servons, et qui pratiquent l'amour de l'apprentissage tout au long de la vie, le travail d'quipe et l'thique professionnelle la plus leve. Nos efforts pour obtenir une main-d'uvre diversifie qui contribue un environnement de travail culturellement sr comprennent la mise en place de pratiques d'emploi proactives afin d'aborder les barrires systmiques et d'liminer les obstacles l'embauche et la rtention de personnes qualifies.

Pedagogical Consultant

French Second Language - Early Literacy

Special Project - Supernumerary, 50%

Education Department

About the Western Qubec School Board

Western Qubec is an English school board dedicated to developing lifelong learners who contribute to society and are prepared for their future. All teachers and staff are committed to academic excellence and the provision of quality education which encourages social, emotional and moral development. Western Qubec respects and promotes the rights and responsibilities of every individual while maintaining a student-centred, safe and healthy learning environment. Parents and communities are valued as collaborative partners in enriching programs and achieving goals.

Western Qubecs 31 schools and centres provide English-language education to eligible students over an immense and diverse territory which covers the Outaouais, Pontiac and Abitibi-Tmiscamingue regions. Cultural differences are valued and celebrated within our student population through French-Immersion programs, First Nations events and student initiatives and activities.Nature of the Work

The position of education consultant encompasses, in particular, responsibility for providing advice and support to staff of educational institutions and services in the implementation, development and evaluation of programs of study, class management and instructional materials.Some characteristic duties: The education consultant participates in carrying out the educational project and the special projects of educational institutions; he or she participates in the development, implementation and evaluation of their success plan, while complying with the academic and administrative requirements of both the educational institutions and the school board.

He or she contributes to the implementation of programs of study and training, provides advice to the teachers and administration concerning the interpretation of those programs, designs and leads training workshops and sessions on program components; he or she collaborates in developing learning situations and supports experimentation in class.

He or she provides advice and support to teachers either individually or in a group format in matters pertaining to their daily teaching activities; he or she develops or selects and delivers training and instrumentation activities designed to respond to needs in pedagogical adaptation, innovation and development.

He or she provides teachers with learning evaluation tools and guides them in the design, preparation or adaptation of evaluation tools.

He or she may be called upon to work with a multidisciplinary team to draw up and review the individualized education plan of a handicapped student or a student with social maladjustments or learning difficulties; he or she participates in defining intervention objectives and means.

He or she works with teachers to prepare and implement strategies and projects aimed at helping students who are experiencing or who are likely to experience social maladjustments or learning difficulties.

He or she advises management, teaching or professional staff on matters pertaining to professional development programs, plans the programs and evaluates the results.

He or she analyzes and recommends the purchase of learning materials, supplementary materials, equipment, software and program packages, and provides advice on room layouts.

He or she advises school staff on the means for integrating technology into teaching; he or she participates in carrying out related projects; he or she prepares and delivers training and information workshops on components of the program for integrating technology.

He or she collaborates with other school resources, partner organizations and the Ministre de lducation.

In addition, the education consultant in the general adult education and vocational training sectors promotes the school board to social and economic partners and draws up an appropriate promotional plan.

He or she meets with representatives of various businesses so as to develop with them training programs that meet their needs and those of their staff; he or she draws up memorandums of agreement and service offers.

He or she participates in organizing work-study programs, training periods and industrial visits; provides support to the teachers concerned and information and advice to employers.

Qualifications Required A bachelor's degree in an appropriate specialty, notably education

Working Conditions Start Date: August 12, 2024

End Date: June 30, 2025

The position is governed by the collective agreement between CPNCA and FPPE (Federation of Educational Professionals of Qubec).

Annual salary from $ 53,876, to $ 95,479, based on qualifications; schooling; experience.

Vacation: 35 days. Special leave days. Pension plan. Group insurance program. Employee assistance program. Work-life balance (flexible hours).How to Apply

Applications must be submitted through Apply To Education https://westernquebec.ca/resources/careers/Deadline to Apply

June 26, 2024, 4:00 p.m.

Only those candidates chosen for interviews will be contacted.

We, the Western Quebec School Board, acknowledge that the lands upon which we live, learn, and work are the traditional unceded territory of the Algonquin Anishinaabe peoples. We thank them for sharing these lands and commit, as an organization, as educators and as individuals, to an ongoing relationship that recognizes and respects the lands, traditions, and culture of the Anishinaabe people. The Western Quebec School Board is committed to building an educational community with the common purpose to realize the potential of all our students by cultivating a strong corps of support, professional, teaching, and administrative excellence. We, therefore, encourage applications from Indigenous people, as well as from other racialized people groups, persons living with a disability, people of religious faith, and gender minorities. As an organization, we strive to hire individuals who reflect the communities we serve, and who embody and practice a love of life-long learning, teamwork, and the highest professional ethics. Our efforts to achieve a diverse workforce that contributes to a culturally safe working environment include establishing proactive employment practices to address systemic barriers and removing obstacles to hiring and retaining qualified people.